چطور خرج‌های خانه و خانواده را مدیریت کنیم؟

1402/12/24 در ساعت 15:25:01

نحوه آموزش مدیریت دخل و خرج به بچه‌ها

 چطور خرج‌های خانه و خانواده را مدیریت کنیم؟

چطور مدیریت جیب را به کودک بیاموزید!


یکی از آموزش‌های مهم تربیتی برای کودکان، آموزش مدیریت مالی است. کودکان باید یاد بگیرند چطور دخل و خرجشان را یکی کنند!
تربیت مالی، یکی از انواع تربیت است که باید در بستر خانواده اتفاق بیفتد. کودکان باید از والدین خود نحوه مدیریت جیبشان را بیاموزند و به صورت عملی مدیریت اقتصادی را یاد بگیرند.


از کلمه «نه» نترسید!

یکی از وظایف اصلی پدر و مادر برطرف کردن نیازهای فرزندان است؛ اما تا کجا و چگونه باید این نیازها را تامین کرد؟ کودکان باید بدانند پدرومادر به یک منبع بی‌انتها وصل نیستند و قرار نیست همه نیازهای آن‌ها سریعا برطرف شود.

این تاخیر در برطرف کردن نیاز، علاوه بر اینکه به کودک صبر کردن را آموزش می‌دهد، به او می‌آموزد برای تهیه کردن چیزهایی که دوست داریم باید اولویت‌بندی داشته باشیم. پس اگر کودکتان درخواستی دارد سریع به آن پاسخ ندهید؛ یا اگر به هر دلیل شرایط برطرف کردن این نیاز را ندارید، از گفتن کلمه «نه» نترسید.

به او پول‌ توجیبی بدهید

مهم‌ترین روش برای آموختن مدیریت مالی، دادن پول‌توجیبی به بچه‌هاست. به‌هیچ‌عنوان با خود نگویید هر چه کودک نیاز داشته باشد برای او تهیه می‌کنیم و نیازی به پول‌توجیبی نیست.

کودک خود باید مدیریت جیبش را تجربه کند. معمولا از سن 6سالگی به بعد می‌توان به بچه‌ها پول‌توجیبی داد. برای میزان این پول‌توجیبی با فرزند خود توافق کنید.

میزان پول‌توجیبی نه باید کم باشد که کودک برای جبران آن سراغ کیف مادر یا جیب پدر رود نه اینکه آن‌قدر زیاد باشد که به سمت ولخرجی برود. پول‌توجیبی را با مقدار کم شروع کنید و کم‌کم آن را بیشتر کنید. پول‌توجیبی بنا بر شرایط اقتصادی خانواده، باید در حدی باشد که نیازهای معمول کودک مثل خوراکی را تامین کند و علاوه‌برآن بتواند بخشی از آن را پس‌انداز کند.

سلیقه خود را به کودک تحمیل نکنید

استقلال کودک یا نوجوان خود را در خرج کردن به رسمیت بشناسید. کودک چه از جیب شما خرج می‌کند چه پس‌انداز خودش را، باید توان تصمیم‌گیری داشته باشد؛ حتی اگر فرزندتان در خرید یک کالای نامرغوب اصرار دارد، به او اجازه اشتباه کردن بدهید.

اگر الان نتواند این اشتباهات کوچک را تجربه کند، در بزرگسالی ممکن است مرتکب اشتباهات بزرگتر شود. برخی از پدرمادرها نه‌تنها اجازه اشتباه نمی‌دهند که توقع دارند فرزندشان مطابق با سلیقه آن‌ها خرید کند. سلیقه کودک را به رسمیت بشناسید؛ به‌ویژه اگر قرار است از پس‌انداز خودش خرج کند، این فرصت را بدهید که پول‌توجیبی محدوده امن او باشد.

پس‌انداز کردن را آموزش دهید

پس‌انداز کردن از خانواده، پول‌توجیبی و پول داخل قلک شروع می‌شود. بچه‌ها از خانه باید پس‌انداز کردن را آموزش ببینند. این آموزش هم کلامی است هم رفتاری. یعنی علاوه بر اینکه با کودک خود درباره لزوم پس‌انداز کردن صحبت می‌کنید، باید به صورت عملی هم به او آموزش دهید.

مثلا اگر صندوق‌های خانوادگی دارید، درباره آن با کودک صحبت کنید یا اگر کالایی مثل اتومبیل می‌خرید، به کودک توضیح دهید که چطور با پس‌انداز موفق به خرید آن شدید. از طرف دیگر مراقب ولخرجی‌های خود باشید. اگر در کلام از خوبی‌های پس‌انداز بگویید و در عمل ولخرجی کنید طبیعی است کودک حرف شما را نپذیرد!

منبع: کتاب پول‌توجیبی، شکوفه موسوی، نشر قطره

نظر جدید
0%