همه چیز درباره «تایم بلاکینگ»

1402/12/24 در ساعت 12:25:01

با شیوه اصولی مدیریت زمان آشنا شوید

 همه چیز درباره «تایم بلاکینگ»


همه چیز درباره «تایم بلاکینگ»


«تایم‌بلاکینگ» یا بلوک‌بندی زمانی یک شیوه مدیریت زمان است که به شما کمک می‌کند روزتان را به بخش‌ها یا همان بلوک‌های زمانی کوچک‌تر مثلا یک ساعت، یک ساعت تقسیم کنید و هر بلوک را برای انجام کاری خاص درنظر بگیرید. این روش نه‌تنها باعث می‌شود فهرست کارهای روزانه شما قابل کنترل‌تر شود، بلکه روی زمان و اولویت‌بندی کارها هم مدیریت بیشتری خواهیدداشت. پیشنهاد می‌شود به‌مدت یک هفته این روش را امتحان کنید تا متوجه شوید که به‌دست گرفتن مدیریت زمان چه حس خوبی دارد. اما از کجا شروع کنیم؟



فهرست‌برداری کارهای هفته پیشِ‌رو


همه کارهای انجام‌دادنی هفته آینده را سرجمع کنید. با این شیوه قرار نیست فقط فهرست بلند بالایی از کارها را برای خودتان ردیف کنید بلکه باید برای انجام هر کار، یک بازه زمانی را مشخص کنید. در مرحله بعد فهرست را مرور و موارد مهم‌تر را ستاره‌دار کنید. بهتر است این موارد بیشتر از دو، سه تا نشود.


تعیین مدت زمان موردنیاز برای کارها


در این مرحله باید تصمیم بگیرید که برای انجام هر کار به چه میزان زمان نیاز دارید. مثلا برای دویدن در پارک باید هم مدت زمان دویدن و هم مدت زمان رفت‌وبرگشت لحاظ شود. برای تعیین بازه زمانی هر کار، آن چه را که واقعا شدنی است، درنظر بگیرید.


بلوک‌بندی زمانی برای یک روز کامل


از اولویت‌ها شروع ‌کنید، مثلا اگر کار مهم شما نوشتن یک پروژه درسی تا پایان روز جمعه است، بررسی کنید که برای انجام آن به چه مدت زمان نیاز دارید. اگر برای جمع کردن این کار به چهار ساعت زمان نیاز دارید، می‌توانید دو ساعت در یک روز و دو ساعت در روزی دیگر برایش درنظر بگیرید.


انتخاب بهترین زمان روز


برای پیشگیری از به‌تأخیر انداختن زمان هر کار، مطمئن‌ترین زمان را انتخاب کنید. به حال‌وهوای خودتان درطول روز دقت کنید. در کدام ساعت از روز هوشیارتر هستید؟ همان ساعت را برای انجام کاری، بلوک کنید مثلا برای برخی سرِ صبح به‌دلیل هوشیاری بیشتر، بهترین انتخاب است. در پایان هر روز کاری، مواردی را که انجام شده‌، انجام نشده‌ یا اضافه شده‌اند، مرور کنید.


آماده‌سازی شرایط


مطمئن شوید که اعضای خانواده از برنامه‌تان خبر دارند. این کار تاحدی ایجاد حواس‌پرتی ازسوی آ‌ن‌ها را کاهش می‌دهد. در این شیوه مهم است که مطمئن شوید از قبل محیط، زمان و وظایف‌‎تان را طراحی کرده‌اید. به این‌ترتیب بلوک زمانی شما بهترین نتیجه را خواهدداشت.


وسواس به خرج ندهید


در ابتدای کار لازم نیست سخت گیرانه عمل کنید. اگر به هر دلیلی از برنامه جا ماندید، در بلوک‌بندی زمانی هفته بعد بیشتر دقت کنید. با این شیوه حتی اگر برای انجام کاری در محدوده زمانی خودش به نتیجه نرسیدید، دست‌کم می‌فهمید که انجام هرکاری نیازمند چه مدت زمانی است. مراقب باشید دربرابر وسوسه‌تان برای انجام کارهای بی‌ربطی که می‌توانند در وقت دیگری انجام شوند، مقاومت کنید.
این شیوه چه فایده‌ای دارد؟
مانع به تعویق انداختن کارها می‌شود.
تمرکزتان را روی وظایف سخت بیشتر می‌کند.
باعث دوری از چندکاری و تمرکز بیشتر بر تک‌کاری می‌شود.
احساس مسئولیت و درنتیجه رضایت از نتیجه کار را بالا می‌برد.
خطاهای ذهنی را کاهش می‌دهد و به خلاقیت هم کمک می‌کند. 


منبع: زندگی سلام

نظر جدید
0%